Uncategorized

boksorg #blogg52

Sist skrev jag om att fly i en berättelse. Hur skönt det är.

Men så våren 2010 räckte det inte. Boken berättelsen RÄCKTE INTE.

Jag fångades inte. Koncentrationen var som bort blåst. Handlingen kunde vara hur enkel som helst, jag tappade vem som sa vad, varje rad blev en plåga.

Börja om, börja om. Nytt kapitel, nytt kapitel?!

Frustration, jag som alltid hade haft lätt förstå. Helt plötsligt stängdes de skönlitterära böckernas värld för mig. Jag knagglade mig fram men verkligheten lyckades ta sig in. Besegra mig, ta från mig min friplats.

image

Jag fann den på nytt i facklitteraturen. Enkelt rakt och inga krusiduller. Sida upp och sida ner, förskräckliga siffror, förskräckligt förskräckligt.

Jag glömde och överlevde. Tack vare böckerna.

4 thoughts on “boksorg #blogg52

  1. Förhållandet till litteratur kan snabbt bli av ”It’s complicated”-typen. Själv förlorade jag lite av min förmåga att njuta av skönlitteratur under studierna, då jag på något sätt lyckades inpränta en ångest i mig själv om det jag läste inte var facklitteratur. Jobbar fortfarande med att komma förbi det där.

    … å andra sidan, riktigt BRA facklitteratur? Fina grejer!

    1. Jo. För mig var det att livet i sig blev för mkt och jag behövde något riktigt enkelt. Som tur var har jag hittat tillbaka till skönlitteraturen igen.

  2. Jag trodde länge att jag hade glömt hur man gör när man läser. Det blev en halv sida då och då tills jag fick nått i min hand av Kaurismäki eller Harikuku eller vad heter han Japanen? Han med den Norska skogen. Kari hari huki. Äh jag borde väl googla. Hans 600 sidor Fågel som vrider upp klockan fick mig på bokbanan igen. Lycka!

Kommentera

