Uncategorized

boklista #blogg52

Jag gör listor. Ofta och gärna. Det får minsta lilla sak att kännas viktig. Stryka grejer från min lista är skönt. Fast ibland motverkar listan sitt syfte.

Ett av mina första inlägg här var en lista på böcker jag skulle läsa.
Av de böckerna har jag faktist lyckats bocka av några, Torka aldrig tårar utan handskar och Divergent, men en del av dem känns som tunga måsten. En bokcirkel bok, Niceville, som inte ens blev den bok vi slutligen skulle läsa och sen en, Dykungens dotter, som jag trodde mig köpt och som sen visade sig vara en bok med snarlik titel bara. Dykvinnan hette den jag köpt på bokrean. När jag upptäckte det blev jag bara trött.
Sen har jag kommit mer än halvvägs in i den avslutande delen av engelfors-trilogin. Nyckeln. Helt okej ungdomsbok och lättlyssnad i bilen.
Utan för listan dök två titlar upp:
Resan till ljuset (metro 2033 universum)
Jag ringer mina bröder
Två väldigt olika böcker både till stil och genger.
Sen fick jag en bokcirkel bok till, Fortfarande Alice. Jag är med i två cirklar, tyvärr är ingen av dem magisk… Jag har läst inledningen på Alice boken, den verkar vara en lätt bok om ett tungt ämne.

image

image

5 thoughts on “boklista #blogg52

  1. Jag gillar också att-göra-listor. Min man går ett steg längre; han kan skriva upp saker efter att han gjort dem bara för nöjet att stryka. Då vet man verkligen att utnyttja listans fulla potential! Det lustiga med dem är hur de påverkar varandra inbördes. Sätt upp något som känns svårt och se hur allt annat blir gjort dubbelt så snabbt! Och hur det svåra kan stå kvar på listan ett år senare, trots att man vet att det funnits lediga stunder.

  2. Fay Weldon har skrivit ett kort novell – som hette Lists tror jag – som är gjord av alla de listor en kvinna göra under en period. Det är faktiskt båda roligt och tragiskt. Personligen upptäcker jag att varje gång jag ta upp en list att stryka av en sak, kommer jag på två eller fler att lägga till. Listen blir bara längre! 😦

Kommentera

