Uncategorized

bok-(k)val #blogg52

Jag har nu läst två böcker till från min lista.

Fortfarande Alice och Nyckeln.

Alice boken var en gripande första persons skildring av hur det känns att få tidig alzamiers. Den var lättläst och inte allt för tungsint.

Nyckeln är sista boken i en trilogi. Jag har en timmes lyssnande kvar. Vi får hoppas det går bättre än när jag hörde slutet av Divergent och svängde av mot Sjulsmark på vägen hem.

Nu till mitt dilemma. Vanlig pappersbok vet jag vad jag ska läsa. Väster om Vinga. Till min andra bokcirkel. Sen parallell-läser jag Stad av skuggor. Bara för att jag inte kan få nog av ungdomsböcker. Speciellt inte av sorten fantastik. (fantast/sci-fi)

Men ljudbok?!
Jag har två på min lista hos Storytel.

Darling och Sista kulan sparar jag till grannen.

Jag har läst Brobyggarna, och tyckte den var riktigt bra, MEN jag har egentligen svårt för herr Guillou. Så därför drar det åt den andra boken. Jag vet inte mycket om kriget i forna Jugoslavien heller och tänker att den kan vara läsvärd enbart av den anledningen.

12 thoughts on “bok-(k)val #blogg52

  1. Du måste läsa “de utvalda” av Kristin Cashore. Ungdomsfantasy när den är som bäst! Inte lika barnslig som Nyckeln

  2. Åh, jag har massor av böcker på min lista hos Storytel. Just nu lyssnar jag på Gökens rop av Rowling under pseudonym. Inte imponerad än så länge. Däremot hittar du massor av bra boktips på min blogg http://kim-m-kimselius.blogspot.se/p/mina-boktips.html De flesta av böckerna har jag lyssnat på genom Storytel. Lycka till med att hitta mer att lyssna på.
    Kram Kim 🙂

  3. Har inte provat Storytel en. Är böcker där inlästa helt eller förkortad? När jag lärde mig svenska hade jag lång resor till jobbet och lyssnade då på inspelade böcker på cassette samtidig som jag läste papperskopia. Hjälpte mycket – men inte när inspelningen var förkortade.

    1. Det är hela böcker. Snart lanserar de en tjänst för du får boken både som e-bok och ljudbok. Vad jag förstod följde de varandra så det gick att återuppta läsandet i bägge formerna. Dvs läser du e-boken kan du börja lyssna där ifrån du sluta läsa.
      Vad var det för böcker du lyssnade på? Konstigt att inte hela boken var inläst

      1. Kommer faktiskt inte ihåg dem som var förkortade. Dem som jag lyssnade till och läst var blandat. Kommer ihåg: alla Sjöwall and Wahlöö Martin Beck böker, Herman Lindqvist’s om Franska Revolutionen, Strindbergs Röda rumet och en av Tove Janssons Mumintroll böcker (Det osynliga barnet).
        En australiansiska vän har för inte så länge sen försökt hitta inspelade svenska böcker och hadde samma problem – alla hon kunde kommer över var förkortad. Bokhandeln hon talade med hävdade att de enda oavkortade inspelningar av svenska böcker var avsedda för döva och kunde inte köpas utanför sverige.

      2. När jag var barn på åttiotalet och början av nittiotalet var det så. De enda ljudböckerna var för människor med synnedsättning/blinda. Jag minns fortfarande de stora orangea lådorna med ljudböcker på bibblo. Men sedan hände något och nu finns det inlästa versioner av de flesta böckerna. De går till och med att köpa i rea-lådorna på stormarknaderna.
        Men jag föredrar Storytel när jag kör bil. Byta cd-skiva i 110_km/h är lite för farlig för mig 😀

      1. Det fungerade för mig och jag har rekommenderat det sedan till andra som ett bra sätt att komma in i ett främmande språk.

        (Min fru säger att jag faktiskt hade som mest de första fyra Sjöwall och Wahlöö böcker på band.Oh fickle memory!)

Kommentera

