Uncategorized

bokregler #blogg52

Först kommer min läslista. Så klart.

Lästa
Illusionernas stad
Stad av skuggor

image

Att läsa
KoMo
Stad av aska
Innan floden tar oss. 

Läser
Den levande
Sista kulan sparar jag åt grannen

När jag var yngre satte jag upp regler för mitt bokläsande. Ungefär som en som är berömde gör för att bryta sitt missbruk. Jag brukade köpa fyra pocketböcker i stöten, bokhandlaren hade oftast erbjudande köp fyra betala för tre. Så jag sa till mig själv du får bara köpa två deckare och sen måste de andra två vara riktiga romaner. Ni som läser min lista kanske märker att det ligger lite kvar av det sättet att läsa nu med. Jag lustläser men det känns inte rumsrent att plöja ungdoms fantastik på löpande band. Därför varvar jag med annat.
Varför? Alla böcker ovan är starka, välskrivna och trollbindande. Vad är som avgör vad som är fin litteratur och varför håller jag fast, om än omedvetet, vid min regel?
Är det något lutheranskt? Ska man bara läsa uppbygglig litteratur? Boken tar upp min tid lika mycket oavsett det är krig och fred eller Divergent? Om det är nu tiden jag sitter med näsan i en bok som är bekymret? Eller är det vad jag fyller tiden med? Behöver en författare ha ett bakom liggande syfte med sin bok? Behöver jag som läsare ha ett syfte med min läsning. Vad är i så fall mitt syfte?
Jag är nog lite skadad från mitt jobb där allt ska ha ett syfte utifrån läroplanen.

Mitt syfte
en stunds förströelse
roa mig
fly vardagen
lära mig något

Inte blev det tokigt. Så nästa gång någon frågar mig varför jag läser hela tiden kan jag svara.

Fast egentligen läser jag av samma anledning som jag andas.

6 thoughts on “bokregler #blogg52

  1. Håller med Mariana över, bra syften. Själv har jag börjat tillåta mig att säga att ”nähäpp, den här boken suger” och lägga den från mig – förut läste jag ut allt jag började på. Det finns för mycket bra litteratur till att slösa bort tid på dålig grejer.

Kommentera

