Uncategorized

bokbål #blogg52

Jag är med i två bokcirklar. Den ena är ordnad av bibblo här i byn och det är lite flytande vilka som är med. Sen har vi en som består av ett gäng lärare. Båda cirklarna är trevliga på alla sätt.
Men döm av min förvåning när det i min lärarBokcirkel helt plötsligt kom fram till ämnet:
Boken jag helst bränner
Den här boken

image

kom upp där och då, hon som läst den hade blivit så less att hon helt sonika öppnat luckan och slängt in den i braskaminen.
Själv har jag bara en sån bok. I rosens namn. Så jävla trist och av någon outgrundlig anledning ska man tycka den är bra och du är inte smart nog om du tycker den är trist.
Men den var ungefär så här

image

otillgänglig för mig. Detta till trots kämpade jag mig igenom den eftersom den kanske kunde vända och få en rafflande upplösning. Men nej.
Det enda roliga jag hade med boken var att jag skickade ett riktigt utpressarbrev till min syster för att skulle få tillbaka den. Med bokstäver utklippta ur tidningar och en utriven sida. Även där gick jag bet, det blev inget byte och jag har än idag kvar eländes boken i hyllan.  Men den borde:
BRÄNNAS
Vilka böcker bränner du helst?

Och jag har hunnit med att fira världsbokdagen med.

8 thoughts on “bokbål #blogg52

  1. Oj, böcker att brännas… Kan inte komma på någon just nu. Däremot har jag haft ett stort bokbål med min bok ”Den gömda Inkastaden”. När böckerna kom från tryckeriet var de första 50 sidorna, samt de sista 50 sidorna sammanlimmade med bokomslaget. Oläsligt med andra ord. Det blev ett stort bokbål av 3.000 böcker. Nya kom från tryckeriet efter ett tag, denna gång helt okej.
    Kram Kim 🙂

      1. Nej, det var inte alls kul Susan, sved i hjärtat, trots att jag visste att det skulle komma nya böcker.
        svxrt40, vi kunde inte bränna alla på en gång, blev för stort bål.

  2. Jag har en: Sun Axelsson. Köpte tre pocket. Startade med 1:an. Kom till typ sid 63. Försökte igen efter ett par år. Samma resultat. S. 63. Ber om ursäkt till författaren för jag vet ju vilket slitgöra det är att skriva en bok, men jag fixade inte dessa böcker.

    1. Nej, jag har väldigt svårt att låta bli att läsa färdigt böcker. Men ibland går det inte. Trist att du köpte på dig hela serien med. Det är ingen bra gå bort present heller om du inte tyckte om dom

  3. Ska börja med att erkänna att jag läste flera böcker av Sidney Sheldon och tyckte väl inte de var helt urkassa men det var väldigt blandade känslor. Sen kom jag till Tracys hämnd (har för mig det var den) som handlar om en kvinna som blir våldtagen och sen ska hämnas. Den boken gjorde mig så förbannad för i boken framställdes det som om våldtäkten inte var så allvarlig i slutänden, den skadade henne inte så mycket utan nästan gjorde henne en tjänst. Det var då jag upptäckte att Sidney var en man och inte en kvinna som skrivit. Hans böcker är bannlysta hos mig. Gör mig spyfärdig och jag skulle gladeligen värma mig på det bokbålet

    1. Jo, man kan tycka illa om böcker av olika anledningar. En del författare skriver egentligen bra böcker men är så märkliga/obehagliga att man inte vill läsa deras böcker. För mig är det Marcus birro och Jan Guillou

Kommentera

