Uncategorized

tipspromenad bokstajl #blogg52

Förra veckan firade vi bokens dag. Världsbokens dag till och med. Jag och dottern gick till vårt bybibloktek. Det bjöds på kaffe/te och bulla. Samt den obligatoriska frågesporten.
Jag blev lite nostalgisk när jag såg den och tänkte på biblioteket där jag växte upp. Också ett mindre bibblo, men väldig väl besökt av mig. Det var min oas. Jag läste mig igenom alla barn och ungdomsböcker. Varje år anordnades en  tipspromenad och vinsten var en pocketbok. Jag brukade kolla in vinstbordet och välja innan jag gick rundan. För jag vann varje år. Det är den enda gång jag varit lika självsäker i ett tävlingssammanhang. Tävla har liksom aldrig varit min grej och definitivt inte när jag var barn. Inte synas, inte höras och absolut inte visa sig duktig på något.
Men bland böckerna fick jag vara bäst och vinna första priset utan att ens skämmas.

Håll i hatten. Jag har hunnit läsa lite böcker sen sist om än våren har gjort att jag tappat takten lite.
Väster om Vinga
Den levande
Stad av aska

Väster om Vinga är en lagom bok. Efteråt mår man bra. Relationer och lättsamma personer. Den vävs ihop bra. 6 maj ska vi träffas och prata om den.

Den levande blev jag inte riktigt klok på. Det är en sci-fi bok om ett samhälle där alla är uppkopplade 24/7 och ingen dör utan att återfödas, då de får en ny inkod. Antalet människor är konstant… Märkligt och det tar en del tankekraft.

Stad av aska är ren nöjesläsning. Del två i en serie, jag såg trean på stormarknaden men köpte den inte. Dumt men det kommer fler tillfällen.

Sen valde jag tillslut Sista kulan sparar jag till grannen som ljudbok. Bra val. Den berör och ger en djupare förståelse för kriget på balkan. Jag har kommit halvvägs.

Som vanliga pappetsböcker har jag två på gång. Tills kärleken skiljer oss åt som jag fått för att skriva om. Den är hittills ganska trist. Tamt språk och nä. Jag ger den tjugo sidor till. Sen läser jag KoMo en sci-fi bok som de tipsat om på litteraturmagazinet. Den kräver med lite tankekraft men är bättre än Den levande.

Imorgon är det så dags för bio. Jag och en väninna till mig ska gå och se Divergent. Behöver jag säga att jag har ganska höga förväntningar. Därför skriver jag det här inlägget tidigare.

11 thoughts on “tipspromenad bokstajl #blogg52

  1. Bibliotek var också min älsklingszon som blyg ungdom, det tänker jag på när man talar om nedläggningar. Är det så fortfarande tro, för dagens barn?

  2. Jag älskade att gå till “bibblan” som barn. Fortfarande trevligt men nej, hålla koll på återlämning, få påminnelser, inte hinna läsa ut. Bibblan är inte längre min grej. Nu köper jag böckerna istället. Dessutom vill jag verkligen äga dem, inte bara låna.

    1. Å, jag har gett upp på att äga böcker. Då skulle jag bli fattig och ha ett hus som jag själv inte får plats i för alla böcker. Men jag förstår din stress…

  3. Vi hade ett helt underbart bibliotek på den skola jag gick på under högstadiet. Jag tror vi gick dit minst en gång om dagen. Det var så fullständigt naturligt ställe att vistas på. Idag är jag inte lika duktig. Jag går till biblioteket men bara för att låna snabbt, inget ställe jag hänger på. Kanske för att det har förändras till viss del. Biblioteket har alltid för mig varit ett ställe där man är tyst, ett ställe där man får ro, idag får man prata mycket mer och det finns till och med ett fik. Plus att vårt bibliotek inte alls är så där mysigt som jag skulle kunna önska.
    Sen har vi det där med återlämning som jag är hopplös på. Vet inte hur mycket jag har betalat i böter. Jag hinner helt enkelt inte dit i tid och riktigt svårt var det när jag pendlade till jobbet för då hann de stänga innan jag kom hem. Men jag brukar tänka att de har ju dålig ekonomi så det kan ju vara ett välbehövligt bidrag.

  4. Biblioteken är Citadels of Glory (jag kan inte hitta en bra översättning) och allmänna bibliotek dubbelt så. Det samhälle som vänder ryggen åt de allmänna biblioteken är ett samhälle som har övergett den kollektiva goda till förmån för krass ekonomi. Det är kortsynt också, för talang, intelligens och fantasi är inte den rikas genetiska arv, men kan utvecklas i varje klass av samhället och bland alla människor. De allmänna biblioteken gör det möjligt för alla att utveckla sig till samhällets goda som helhet och till varje aspekt av det, bland annat det ekonomiska. Varför skulle ett samhälle medvetet väljer att kväva en ledning till ekonomisk framgång för att ”spara pengar”? Det är bortom min förståelse.

Kommentera

