Uncategorized

kultbok #blogg52

image

Hm. Det här inlägget kommet bli svamligt. Jag har tusen trådar att binda ihop. Den här boken är lite så, rörig. Tonårsaktig. Rolig och ibland helt vrickad. Eftersom den räknas som en kultbok skapar den en samhörighet. Vi som läst den vet alla vart vi har handduken och om någon i en djup diskussion om livet plötsligt utbrister 42 nickar vi instämmande.
Den har följt med mig utomlands och nästan gjort mig till tjyv. Jag fick mitt första exemplar av mina föräldrar julen 1994. I den var inte alla fem delar med men vad gjorde det. Som jag längtat efter att få läsa den här omtalade boken. Inledningen gjorde mig inte besviken. För att citera

Många lösningar på detta problem blev föreslagna, men de flesta handlade på ett eller annat sätt om cirkulationen av små gröna papperslappar, vilket var märkligt eftersom det på det hela taget inte var de små gröna papperslappna som var olyckliga.

Den här boken gör mig helt enkelt glad.
Fast den är lite omständig ibland och svamlig och virrig MEN den gör mig glad. Vilket jag hoppas mig göra mina medmänniskor med, om än jag är lite rörig.
Det är inlägget blir med skrivet i förväg. Imorgon ska jag jobba sent. Barnen på jobbet har vårgala.

6 thoughts on “kultbok #blogg52

  1. Jag tillhör den generation av ursprungliga Hitchhiker fans. Jag gick upp till universitetet 1978 och minns fortfarande att jag hörde det som det sändes våren 1979. (Du vet att det började livet som en radiopjäs?) Jag och resten av Leeds University SF Society, satt på golvet i en gammal, dragigt studentrum. Vi var omgiven av de dyraste top-of-the-line hi-fi-utrustning. Mike (vars rum det var) hade spenderat hela sin termins studielån på det ljudsystemet han alltid längtat efter. Att höra Peter Jones röst när han introducerade ”The Hitchhikers Gude [paus] to the Galaxy” på all den utrustning var oförglömlig! 🙂

    1. Det låter härligt. Jo jag har hört att det är en radiopjäs. De har gjort en svensk variant med. Den engelska original versionen fanns att köpa på cdon. Vad jag inte visste att den är året yngre än mig. Jag är född 1978.
      Jag läste föresten urusla le guinn igen när du påminnt mig om henne. Lika bra som sist. Tack för påminnelsen

      1. Tack Pernilla, men jag föddes inte med att höra Liftarens guide. Även om det finns en viss mening där jag antar att man kan säga att det är sant. Jag föddes 20 år tidigare in 1958. (He said, stroking his long white beard.)

      2. Ah, språkförbristningar. Den, som i liftarens guide är året yngre än mig (Pernilla) Fast på ett sätt kanske du föddes i och med att du hörde den? En del böcker gör ju det med en. Skakar om en, jag tror min första bok som gjorde det för mig var Tolkien sagan om ringen

Kommentera

