Uncategorized

tills kärleken skiljer oss

Nu har jag läst klart. Början var trög men den blev allt mer lättläst eftersom. I mitten var jag mest irriterad. Nå, jag har fått ett gäng frågor att reflektera över.

Skit i dom ett tag, lite fria tankar först. Jag upplever huvudperson som väldigt ensam. Det är jobbet, hemmet och jobbet, hemmet bara. Inga nära relationer utom en väninna som fladdrar runt i utkanten av boken. De inbjudningar till förståelse huvudpersonen får avvisas. Det är lite ensam är stark över det hela. Delat med skam över att inte leva upp till omvärldens syn på hens liv. Vad är det som gjort hen sån? Är det partnern som är totalt dominerande? Vad är det som gör att berättelsen igenom tar huvudperson inte ett eget beslut? Allt bara händer, samtidigt som allt krackelerar.

Nu till frågorna.

Den karaktär/händelse som berör mig extra mycket?
Ja, att David inte lyssnar på Susanna. Det är lite som att hon inte vet sitt eget bästa utan han behöver bryta sig in trots hennes avvisande.
Vilket betyg 1-5 ger jag boken?

image

4, för den får mig att tänka över maktstrukuter i samhället och hemmen.
Vad jag tycker som Susanna, bokens huvudperson?
Jag anser att hon både får skylla sig själv samtidigt som jag inser att hennes karl behandlar henne illa. Det är inte lätt bryta invanda mönster och lämna tryggheten bakom sig. Men! Det går inte överlåta sitt liv helt till ödet.
Vad jag tycker om hennes relation med David?
Det stör mig inte att han är yngre. Det som gör mig bekymrad är att det krävs en ny karl för att skaka om henne.
Bäst?
Beskrivingarna av Susannas känsloliv
Sämst?
Slutet. Det var lite för gulligt

Kommentera

