Uncategorized

Det eviga folket är inte rädda

Sitter och lyssnar på hur de diskuterar demonstrationerna kring fotbolls VM. Att det är demonstrationsproffs. Då kommer jag tänka på boken jag nyss läste. Det eviga folket är inte rädda. En berättelse om Israel. Om tre unga kvinnor och deras värnplikt. Hur som helst. En av huvudpersonerna Lea blir placerad vid en avstängd väg. Det kommer ett följe som ska demonstrera. De vädjar till Lea att hon ska stävja demonstrationen. De kommer igen och igen. Hela situationen blir märklig…

Boken är för övrigt bra. Den ger en inblick Israels nutidshistoria. Jag tycker att vi matas med Palestinas bild av verkligheten ofta. Jag är benägen att hålla med om att de är den svagare parten och att det på ett sätt inte ligger på deras ansvar mer att få slut på konflikten. Men det var uppfriskande att få en annan vinkel på saken.

6 thoughts on “Det eviga folket är inte rädda

  1. Allting ser olika ut beroende på från vilket håll man tittar. Framsidan på ett hus ser inte likadan ut som gaveln och sätter man sig på taket och tittar i fågelperspektiv blir det väldigt annorlunda. Ju fler håll man har tittat från desto mer vet man om huset.

  2. Jag tror att jag läste en intervju med författaren till detta – eller kanske det var på tv – att hon komponerade stora delar av det i sitt huvud medan hon stod vakt under hennes militärtjänstgöring för den israeliska armén.

    Det finns alltid många sätt att se på ett problem. (Jag gillar jämförelsen av att titta på ett hus.) Romaner är särskilt bra på att belysa detta. Folk borde läsa fler romaner – det skulle vidga deras perspektiv!

    Tack för denna recension. Jag ska försöka och se om jag kan hitta den här boken på engelska.

    1. Det var intressant information om författaren och boken. Jag hade inte hört talas om henne innan. Det var bara en slump att jag lånade den här boken

Kommentera

