Uncategorized

Konkurrens om uppmärksamheten

image

image

Så här är det. Jag har en bok som jag måste läsa ut. Och en bok som jag verkligt sett fram emot att läsa. Förutsättningarna för måste boken är inte de bästa. Det är den översta vilse i skolan och vi ska börja jobba efter plan B på jobbet. Ni har säkert träffat dom, ungarna som inte vet hut! De där som inte fått lära sig att lyssna på auktoriteter. De barnen som varje dag får ovett men lika fullt gör om samma sak dagen efter.
Vi som jobbar i skolan sliter vårt hår och det känns som att slå huvudet i väggen gång på gång. Den här boken ger oss en annan ingång på problemet. Den hävdar att bakom varje utbrott ligger ett problem och bakom varje problem en outvecklad förmåga. Barn gör rätt om de kan! Men kan de inte lär de sig heller inte genom att bara få skäll, de behöver träna sina outvecklade förmågor. Då kommer plan B in.
Den här boken var verkligt bra och givande om det inte varit för att jag egentligen ville läsa något annat.
Så jag läste den pärm till pärm i bilen utan tid för reflektion och utan att prata med någon om den. Min man som körde frågade helt plötsligt:
Pernilla, kommer du ihåg något när du läser så där?
Kommer ihåg och kommer ihåg. Den ska läsas och det nu för jag behöver börja med min andra bok.
Den avslutande delen i  the mortal instruments City of heavenly fire.
Hade jag läst vilse i skolan under andra förutsättningar hade den säkert ger mig mer eller mer troligt hade den aldrig blivit läst.
Jaha den andra boken då? Den jag ville läsa? Jo, den var sjukt bra och jag har straxt läst ut den med. Skriver mer om den nästa vecka.

4 thoughts on “Konkurrens om uppmärksamheten

  1. Känner igen det där – när man läser för att man måste och inte för att man vill. Då är det verkligen svårt att ta till sig budskapet. Det är som om man hade en vägg framför sig som stör utsikten. När du har läst klart den andra boken kanske du kan ta upp ”måsteboken” igen och läsa med tanken att den redan är läst och att du nu gör det för att det är roligt. Och det där att prata med andra om den är inte fel, det underlättar arbetet.
    Lycka till!

Kommentera

