Uncategorized

Game of thrones

Okej. Jag började se tv-serien. Såg två avsnitt och tyckte inte om den. Det gick inte riktigt att sätta fingret på varför jag inte gillade den men nä. Den var inte för mig. Konstigt egentligen då jag gillar fantasy och sagor. Så gott så bra.
Sen kom det fler säsonger och alla började prata om den här serien. Mitt twitterflöde svämmade över med lovord. Jahapp, jag får väl ge den en chans till tänkte jag och laddade hem den som ljudbok.
Märkligt nog gillar jag den nu. Varför? Ingen aning.
Eller jag har funderat lite, på förväntningar och förutfattade meningar. När jag började med tv-serien tänkte jag tv och hur berättelser brukar vara uppbyggda där. Oftast är den gode god hela tiden storyn är rak och hyfsat förutsägbar. Du vet från början vem du ska hålla på. Tryggt helt enkelt. Nu är som ni kanske vet game of thrones inte alls så. Det gjorde mig irriterad och fick mig att sluta titta. Så här skulle det INTE vara på tv.
Men i böcker är jag mer van vid att karaktärerna är komplexa och intrigen krånglig. Det stör mig inte det  minsta för det är så en bra bok är. Det går krångliga till saker utan att det blir jobbigt. Så kanske mitt myckna bokläsande låg mig i fatet här. Vem vet? Nu har jag lyssnat på 14 h av 33 och vill bara höra mer så jag ger boken ett gott betyg och tv versionen inte lika bra betyg.

4 thoughts on “Game of thrones

  1. Försökte se serien, men gav upp direkt. Jag brukar också gilla fantasy men av någon anledning så funkade inte game of thrones. Har dock inte läst böckerna och de som läst dem säger att dem är fantastiska. Kanske skulle ge dem en chans istället.
    Men skulle jag se serien nu kanske jag gillar den. Vem vet? Men har jag läst böckerna vill jag i de flesta fall inte se fikmen/serien. Det stämmer inte överens.

  2. Ser serien och tycker mycket om den, eftersom det är som du säger inget är förutsägbart. Har även lyssnat på boken, vilket ger mer djup till serien. Lite rå är filmen, grymma scener som blir lättare när man läser dem, eftersom jag inte har så hemsk fantasi 😉
    Kram Kim

Kommentera

