Blogg52

Happy happy Joy Joy

Idag har det varit fullt upp på jobbet, fullt ös medvetslös. Imorgon börjar allvaret. Skolan. Alla elever kommer tillbaka. Det märks på oss som jobbar, en del är så stressade att de nästan gråter och jag blir stressad av att andra är stressade. Det slutade med att jag tog mina närmsta kollegor och sen gick vi och satt oss i en skrubb för att få planera i fred. Det sista gjorde jag klart hemma själv vid köksbordet. Vi har akut datorbrist på jobbet som beror på att alla har inte en egen arbetsdator. Vi fritidspedagoger får dela. Utöver det har det varit ett gäng inbrott på skolan, de som hade en har fått den knyckt. Vilket ger att de gånger man verkligt behöver sitta vid en dator står det oftast nån baki en och frågar om de kan få datorn när man är klar. Så?! Jag satt mig i lugn och ro hemma och TADA jag kom ihåg hur man uppdaterade vår hemsida. Det är alltid en skön känsla när saker blir klara och det känns bra.

Men herregud! Pernilla du har glömt vad du brukar skriva om, inte brukar du tjata om jobbet och såna världsliga saker, vad är det som händer?

Böcker böcker och läsa.

Jag har verkligt läst nu på sistone, jag har plöjt igenom Stephen King Under kupolen. Jag skrev lite om den förra veckan.

Mannen under trappan. Är med färdig läst. Åsikter? Jo, den var bra. Snyggt skriven. Miljöbeskrivningarna var detaljrika och ordvändningarna var stundtals briljanta. Jag blev fascinerad av själva hantverket. Det var bra flyt. Handlingen då? En medelklassfamilj köper sitt drömhus billigt. Livet borde leka, men det bor någon under trappan… Det är en berättelse som har många beröringspunkter med klassiska sagor. Jag vill inte skriva just mycket mer utan rekommenderar er verkligt att läsa den.

Legend Lite seg, men jag har kommit igenom halva och eftersom jag sett I am legend med Will Smith tänkte jag att den här har jag i en liten ask. Nu följer inte filmen boken mer än till grundberättelsen och som vanligt är boken alltid bättre än film/tv.

Min dotters läsäventyr då? Jo, hon lyckades läsa sin sex böcker innan skolan började. Bra jobbat! Vi tragglar på med Jakten på Wondla och varvar med att hon får läsa högt för mig. Det blir mest böcker med versaler då för  d och b är inte lika lätta att se skillnad på som D och B. Hon säger det tar för lång tid att ljuda ut orden först med d och höra om det låter bra och sedan med b. Vilket jag kan förstå. Vi tar gärna emot tips på lättlästa och spännande böcker.

Over and out

One thought on “Happy happy Joy Joy

  1. Jag minns den – den spänning och glädje blandat med stress och påfrestningar som markerade början av varje läsår. Nu har jag haft fem år utan det och ett år i skolan som aldrig tar semester (Miroi iLearning) så det är allt ett minne blått – men ändå, jag minns. Jag hoppas att din nya året är framgångsrik och att ni får nya datorer och en säker plats att ha dem på.

Kommentera

