Blogg52

bokcirkel

Jag har inte läst något sedan förra veckan. Inget alls. Men 16/9 börjar bibblo bokcirklen igen. Det är något jag ser framemot. Att få prata böcker igen. Bara böcker. På jobbet har jag börjat gå regelbundet till bibblo med en tvåa. Tanken är att vi ska ha boksamtal utifrån deras egna böcker. Vi får se hur det går, det är tio barn i varje grupp. Jag hoppas att det väcker deras lust att läsa och att det blir bra. Jag får fundera på frågor och kanske en mall för att skriva en recension? Ett bokspel? Tankarna är många och jag vet att en del av barnen inte alls är lilka intresserade som jag. Entusiasm brukar smitta, men jag är också lite nervös. Vad göra med de elever sin helst av allt vill bränna böckerna och gå ut och spela boll? Mina kollegor sättee upp regler för vilka böcker deras elever får låna. Jag är tudelad. Jag vill inte sätta stopp för deras nyfikenhet och lust men samtidigt behöver de få böcker som de fixar läsa, annars blir läsandet ett misslyckade.

När jag kommer hem från jobbet och slår på teven, och vad får jag se? Bokcirkeln i Hökarängen. Är det en slump eller är det lite i ropet nu? Programmet verkar bra och en lugn avslappnad oas i tv-tablån. Jag är kanske modernare än jag är medveten om. 😁

5 thoughts on “bokcirkel

  1. Regler, hur sätter man dem? Inte för svårt, inte för lätt? När jag var ung köpte jag ”To seek a newer World” av Robert Kennedy. Jag läste den aldrig men har fortfarande kvar den. Den kändes rätt, kändes bra, rebellisk. Jag läste också bilderböcker och allt annat jag kom över. Allt. Idag både läser jag och skriver. Men om någon hade sagt ”det där ska du inte läsa, det är för småbarn” eller ”köp inte den boken, du kommer inte att läsa den” – hade jag då fortfarande velat både läsa och skriva?

    Böcker är så privat, det är det fina med dem. Kan man verkligen tvinga eller hindra någon då?

    Just det, glömde Röde Orm. Den skulle vi läsa i skolan. Men den var inte rätt för mig, då. Det var flera decennier sedan. Jag har fortfarande inte öppnat den och hatar den oläst.

    1. Jag är lite inne på din linje. Samtidigt som det är något som provocerar mig med att elever som knappt kan ljuda ihop ordet katt väljer den tjockaste boken de kan hitta. Men jag har försökt stå över mina fördomar men det brast för mig och nu sist fick de inte låna såna böcker…

  2. Jag är barnboksförfattare, min nya bok kommer ut nu på fredag från förlaget. Det är en kapitelbok för barn i lågstadieåldern ungefär, och när jag läste ditt blogginlägg tänkte jag direkt att den skulle passa perfekt för bokcirkel med barn!! Intresserad?

Kommentera

