Uncategorized

Storybird – hur gick det sen?

Men du, hur gick det med Storybird? Vad tyckte barnen? Var det så smidigt som du trodde?? Va va va?

Faktiskt var det riktigt bra. Jag är alltid lite nervös när jag ska börja med något nytt. Speciellt som jobbets datorer är av svajjig kvalitet och ja barn är ju barn. Det kunde lika gärna blivit kaos av olika anledningar.

Det var smidigt för barnen att logga in på sina egna konton. Det behövdes bara en kort instruktion från min sida och sen förstod de innovativt hur det skulle göra, trots att de skrivna instruktionerna på sidan är på engelska. De inte behöver skapa ett konto med sitt eget namn eller ens uppge en egen epostadress. Inte alla barn vars föräldrar låter dem ha en egen sån och för den delen tycker jag inte om ofoget att man måste uppge en sån överallt. Det enda som krävdes var att jag som ansvarig pedagog skapade ett lärarkonto sedan kunde jag göra konton för eleverna. Jag kan sen se hur de skriver och om de skulle fumla bort lösenordet är det lätt och smidigt för mig att gå in och återställa lösenordet.
De kan även bjuda in varandra att skriva vidare på varandras sagor och bilderna. Illustrationerna som finns på sidan är underbara för de barn som har lite svårt att komma igång.
Ojoj…
Här har jag gjort en egen saga så får ni se ett litet exempel på hur det kan se ut.
http://storybird.com/books/flickan-och-havet/?token=6zvw453w2c

3 thoughts on “Storybird – hur gick det sen?

Kommentera

