Blogg52

Två böcker

Jag har fått upp ångan igen. Det är roligt med böcker. Jag blandar jobbböcker med skönlitteratur. Skönlitteraturen blir från och med nu bara fantastik. Dvs allt som är sci-fi och / eller fantasy. Helst ungdomsböcker, det är dåligt utbud på vuxenböcker inom den genren. Antingen det eller så är jag dålig på att leta.

Senaste boken är hur som helst Jag väntar under mossan. Den väver ihop nordisk folktro och att bli vuxen på ett smidigt sätt. Jag har läst en vuxenbok av den här författaren också Döden på en blek häst. Jag kände igen hennes språk och sätt att skriva. Kopplingen mellan Storbritannien och Sverige finns i båda böckerna, lika så att det är fler dimensioner som för berättelsen vidare. Eller dimensioner. Det är nåt litet spöke eller oknytt … Man hålls lite i ovisshet. Jag gillar båda böckerna men Jag väntar under mossan är hennes första ungdomsbok och får jag ge en rekommendation blir det hästboken. Det var ett tag den jag läste den men jag minns den som en bok som väckte nyfikenhet. Bra bra helt enkelt.

image

Den andra boken är Allmänna råd för fritidshem, med kommentarer och jag blev glad och stolt när jag läste den. Boken tar avstamp i skollagen och lgr11 och gav mig ett lyft. Det pratas mycket att vi måste uppfinna vår yrkesroll och att anledningen till är vi är osynliga är för att vi inte slår oss för bröstet mer. Kanske är det så. Vi verkar i det tysta och får skoldagen flyta på smidigare för alla. Vi har kallats tusen konstnärer och hittat lösningar på de flesta problem. Det ligger oss kanske lite i fatet. Att vi gjort allt möjligt utan knot. Därför är det uppfriskande att få svart på vitt vad vi är bra på och vad vi faktiskt bidrar med varje skoldag. Hurra för vår rektor som köpte in den och gav oss tid att implementera den SAMT deltog i våra diskussioner.

Imorgon är jag ledig och vi ska på bio hela familjen. Det känns extra när man är gift med en man som jobbar borta mycket.

2 thoughts on “Två böcker

  1. Håller med, det blir ofta barn/ungdoms fantasy men om de är bra skrivna kvittar det egentligen. Mina favoriter bland nyare böcker är Ambassadören av Björn Amby (för vuxna, helt suverän!), Sjöfåglarna från Bornyr av Erika Lundqvist (för barn/ungdom men alla fotnoter känns vuxenavsedda) och Cirkoli av Patrik Stigsson.

Kommentera

