Blogg52

boktips igen

Jag har läst igen. Den här gången heter boken:
Tystnaden i bruset av Patrick Ness
I framtiden, efter katastrofen. Inte så oväntat val av bok va? Nå, den är lite lik Dustlands. Två huvudpersoner på flykt och återigen det här stilgreppet. Jag skev nog inte destå mer om det sist men när nu två författare nyttjar det känns det lite störigt. Boken är skriven på slang, dåligt språk. Mä och ä situatjon. Samhällets förfall och frånvaro av bildning? Okej, jag köper det språket när personerna pratar med varandra och jo det är väl en bakomliggande tanke men jag undrar hade det gått att skildra på ett annat sätt?. Går de kanske att koppla ihop med förortsvenskan i Ett öga rött? Det där att visa en verklighet vi inte är van vid? Nu ä Tystnaden i bruset bra och den har ett grundproblem som är tidlöst. Väldigt gripande bok helt enkelt och jag hade ångrat mig om jag inte läst den.

Vad tycker ni om böcker där författarna medvetet bryter mot språk och stavningsregler???

6 thoughts on “boktips igen

  1. Spännande frågeställning. Kämpar med att stava rätt och få till bra grammatik vilket räcker gott för mig. Däremot bytte jag medvetet tempus ibland när jag ville byta tempo i boken. Det reagerade en del på, andra inte!

  2. Å det varierar. Allt från att det är speciellt och charmigt till irriterande. Lite vågat av författaren men när det går hem kan det vara väldigt lyckat.

  3. Som författare har man ju möjlighet att hålla språket levande, ett sätt är då att komma på nya ord eller att använda befintliga ord och modellera om dem något. Vilket jag personligen gillar både att göra och att läsa! Men det som du beskriver har jag svårt för… Jag tappar rytmen och flytet. Men visst, när det har ett syfte och inte överanvänds kan det absolut vara lyckat!

Kommentera

