Blogg52

Röstat

Jag har röstat i litto. Jag använde inte alla mina röster eftersom jag inte läst alla böcker men min tolva gick till ”det blåser på månen” En barndomsbok
Min lärarkollega frågade mig vad jag läste när jag gick i tvåan. Det är svårt att komma ihåg. Spontant svarande jag att jag läste narnia men hennes reaktion blev att det var otroligt. Så ung och så svår bok… Nu när jag tänker igen kom jag på Maria Gripe och pappa pellerins dotter och katitzi.
Vad läste ni i dem åldern? Hon ville ha lästips till sina elever.
Jag har förresten haft Kents låt Det blåser på månen ända sen jag röstade i litto http://youtu.be/GV6EZNE6lXI
Vilka låtar och böcker tycker ni passar ihop?
Mer barndomsminnen, en bloggbekant odlade Kefirgryn. Har ni hört? Vilken grej. Jag har inte sett kefir i mejeridisken sen jag var liten. Jag minns fortfarande smaken. Lite säregen men god. Susanne lovade skicka mig några gryn om jag påminnde henne om nån månad.
Jag och vera väntar oxå på andra saker. En nyskriven fantasybok. Men den som väntar på något gott… (väntar oftast på kefirgryn)

One thought on “Röstat

  1. Det blåser på månen – min favorit! Den gick många år som radioteater för barn och nu, många tiotals år senare, har jag sett den som teaterföreställning. Fortfarande lika bra.

    Pappa Pellerins dotter, ja den fick jag och den lät sådär lagom djup och allvarlig som man ville under en tid. Men jag läste nog aldrig färdigt den. Eller också minns jag bara inte. För mycket sorgligt och för lite fantasi kanske. Som man ville att det skulle vara, för det kändes vuxet. Men ändå inte ville.

    Köpte Robert Kennedys bok ”To seek a newer World” något senare. För man borde. Det kändes bra. Men jag läste inte den heller.

    Nu, som vuxen, vågar jag stå för det: jag gillar glädje och spänning och fantasi 🙂

Kommentera

