Blogg52

Kompassen

image

Jag har fått mig en bok. Vi är ett litet gäng som skriver under taggen #blogg52. En blandad skara, det är roligt att vidga sina vyer lite. De flesta skriver om skrivande. En skrev om sin nyss bok. Ni som läst min blogg vet att både jag och min sjuåriga dotter är boktokiga. Vi har läst ett gäng böcker tillsammans. Det hela började med Alice i underlandet. Hon älskade den och vi har fortsatt på den banan, böcker med en stort skvätt fantasi är roligast. Fanatsy är favoriten. Så när Kim Kimselius nämde att hon delade ut tio böcker mot att man skrev en recension var vi snabb som blixten att svara.
Det här var kanske i slutet av november. Kim trodde vi skulle ha boken i januari. Dagarna fram till januari har aldrig känts så långa. Sen blev det januari och vi kollade brevlådan varje dag. Inget. Men i mitten av februari damp den så ner.
Ibland när väntan varit lång skruvas förväntningarna upp och inget känns riktigt lika bra som man trott.
Därför var det med blandade känslor vi började läsa. Den började bra och spänningen byggdes upp. En klassisk start med en elak styvförälder och en skog som tillflykt. Kapitlen var på två tre sidor och avslutades oftast med en cliffhanger så när jag slutade läsa högt ville dottern alltid höra mer. Hon fick läsa vidare på egen hand och fixa nåt kapitel till.

Barnen boken handlar heter Marcus och Matilda och de kommer genom en magisk portal till en annan värld. En kompass och karta Markus funnit på sin vind spelar en avgörande roll.

Precis den rätta boken för oss med andra ord.

Bilden här ovan är från vårt sportlov. Boken fick följa med överallt.

Vi längtar redan efter nästa del.

Jag har röstat i andra chansen i #litto. Efter lite funderade och velande går mitt högsta betyg till göknästet. Mycket bra bok och de andra böckerna var mest pretto tråk som vi alla gärna velat läsa men aldrig riktigt tagit oss igenom. Förutom kanske Alice i underlandet men jag ville rösta på en vuxen bok dem här gången. Röstningen stänger först midnatt mot fredag. Så skynda rösta kära vänner.

http://www.litteraturmagazinet.se/litteraturfestivalen/rosta

2 thoughts on “Kompassen

Kommentera

