Uncategorized

Fiiiinal!

Okej. Jag vek ner mig. Vi såg melloeländet. Dottern var sjukt lycklig, jag och mannen lite lika glada. Jag hade fixat med appen och fixat godis. Men nu är det gjort. Måns vann och dottern stampade i säng. Det var inte hennes favorit. Jag tyckte den svängde.
Men nu till den finalen som verkligen betyder något. Litto!!

http://www.litteraturmagazinet.se/litteraturfestivalen/rosta

Många barn och ungdomsböcker. Många bra böcker som röstas ut.
Startfältet är starkt. Jag velar mellan böcker som påverkat mig som barn och de som påverkat mig som vuxen. Tordyveln flyger i skymningen (som jag redan skrivit om), när de blåser på månen och Alice i underlandet. Det blåser på månen läste jag på mellanstadiet och älskade.
Den bästa vuxenboken är nog djurfarmen. När jag var tonåring tyckte jag nog att kommunism var lite lockande. Jag ändrade mig efter att läst den. Den och 1984. Senare har jag läst ett gäng faktaböcker om hur livet i sovjet var och inser hur träffande böckerna är.

Så min tolva gick till djurfarmen för att den fick mig att tänka om.

Kanske är de här böckerna värda att läsa om kanske förstör minnet av dom.
Jag tror jag låter bli för nu.

Kommentera

