Uncategorized

Till min hemliga bokvän

Jag har ingen speciellt favorit författare. Eller jo. Nu ljög jag. Gillar Maria Gripe. Min favorit genre är nog fantastisk. Sen gillar jag historiska fakta böcker. Som förklarar skeenden ur den lilla människans synvinkel.
När jag var kring tjugo läste jag många klassiker. De kan vara bra men en del är klart överskattade. Min bästa nobelpristagare är han Sydafrikanen. I väntan på babarerna är en träffande bok.
Jag har verkligen svårt för böcker som Pojken som kallades det och böcker som är för förutsägbara. Ni som är jämngamla med mig vet vad starlet är de novellerna är urtypen för mina värsta genre.
Jag läser för att få nya infallsvinklar, koppla av, fly verkligenheten.
Favoritfilm? Svårt. Jag gillar monty python och sjuk humor.
Mitt hem är ganska fritt från prydnadssaker och vitt är ingen favoritfärg. Jag gillar däremot orange och grönt.
På fritiden syr jag och pysslar med mina krukväxter.
Jag är ingen samlare och dricker te av den där tråkiga sorten osmaksatt svart. Vilket av nån konstig anledning knappt finns att få på lokal. Det som bjuds är earl grey. Vilket inte alls är samma sak.
Jag har inte gjort nån lista på böcker jag läst och orkar inte göra nån.
Oläst i min bokhylla står böcker från svärmor en del kommer jag nog läsa andra får stå kvar.
Nu i veckan dog terry pratchett, en författare jag tänkt läsa länge men inte kommit mig för. Jag har däremot läst liftarens guide till galaxen fler gånger än jag kan räkna. Så jag tror terry skulle vara rolig läsning.

5 thoughts on “Till min hemliga bokvän

  1. Hej igen!
    Nu har jag några frågor 🙂
    Läser du på andra språk än svenska?
    Samlar du på något?
    Dricker du te eller kaffe?

Kommentera

