Blogg52

vägen – en sorgesam bok

Nu har jag slut böcker igen. Eller inte slut men nu är de böcker jag vill läsa slut. Nu är det de där böckerna kvar som jag läser i väntan på. Jag gillar tanken på böcker som godis. I min lösviktsgodis påse blir det alltid kvar godis från lördagen. Godis som slinker ner när suget blir för stort i mitten av veckan. Godis som jag egentligen inte gillar…
Och nu är det bok-mitt-i-veckan.
Får se om jag börjar på nån av de böckerna. Jag har en biografi,
Jag vill ju vara fri en bok om Lena Nyman, som ligger och väntar. Jag gillar porträtt av kvinnor och jag gillar Lena Nyman så den blir bra.

Vägen då? Hur var den? Den var som filmen. Mattsvart och eländig. En kollega på jobbet har tipsat mig om den och jag har väl varit tveksam just för jag sett filmen och den är verkligt kolsvart… Boken handlar om en far och sons resa mot kusten i ett postapokalyptiskt amerika. Det är aska och död, men de hankar sig fram. Språket är bra och beskrivningar av omgivningen varvas med dialog och tankar. Den var det tunga ämnet till trots lätt att läsa.

Jag har förutom att läsa fått tummen ur och postat in till skolverket och ansökt om lärarlegitimation. Vilket betyder att jag kommer ha många månader av väntan framför mig. Jag är fritidspedagog och vi har fått behörighet i ett gäng ämnen. Vilka är lite slumpartat men bild, idrott, musik, svenska och något mer ämne.

Jag vill avsluta inlägget med en förklaring till hur jag hinner med att läsa så mycket.

image

2 thoughts on “vägen – en sorgesam bok

  1. Haha, som med mitt skrivande då. Men det är säkert inte nyttigt att ha för rent omkring sig. Bättre att härda sig, familj och husdjur. Dessutom kan alla runt omkring, de städfrälsta, få känna sig duktiga. Och säljer inte böckerna så kan man alltid starta försäljning av dammråttor från farmen 🙂

Kommentera

