Blogg52

Fantasy vs Sci-Fi

Den här gången vann fantasyboken. Jag vet inte om jag egentligen gillar boken men valet är gjort. Jag läser klart Odins barn. Den är nog bra. Lite trög i starten kanske men den blir säkert bättre.

Sen stör det mig, eller nej, jag är inte riktigt säker om alla definierar fantasy på samma sätt som mig och om jag egentligen har rätt att störa mig?
Jag tycker fantasy ska innehålla magi på något sätt. Det ska inte vara vetenskapliga upptäcker eller tekniska uppfinningar. Tidigare hade jag varit tvärsäker på att berättelsen var tvungen att utspela sig i en svunnen tid oxå men sen jag läst Cirkeln är det inte längre ett krav. Magin är grundbulten i fantasy. När jag snubblat över en bokblogg som beskriver böcker av typen Hunger games som fantasy har jag först blivit lite arg. De böckerna borde räknas in i Sci-Fi? Sen tänker jag att min åsikt verkligen inte är den enda rätta. Är alla de här dystopiska bokseriena som kommit den senaste tiden verkligen Sci-Fi? På Litterraturmagazinet har de klumpat ihop alla de här kategorierna i en, Fantastik kallar de den. Ett smidigt sätt att komma undan, eller? Det blir lite luddigare och lite svårare för mig som läsare att hitta rätt.
Små bekymmer men det är det har funderar på idag.

6 thoughts on “Fantasy vs Sci-Fi

  1. Det är inte lätt att skilja mellan dessa genrer, men jag tror lite av det som skiljer Sci-Fi från fantasy är ”förklaringen” bakom magin. Arthur C. Clarke sade att ”any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic”, och ungefär där går det ju en gräns… 🙂

    ”Bra” Sci-Fi ska vad jag har förstått ställa en ”vad om”-fråga och sedan säga något intressant om samhället. Här finns exempelvis Huxleys ”Brave New World” och Boies ”Kallocain”, och filmer som ”Bladerunner” (baserad på Philip K. Dicks ”Do androids dream of electric sheep?”/”Androidens drömmar”). Sedan finns ju till exempel Star Wars som på något vis är en fantasyhistoria iklädd lite Sci-Fi-perifernalia… 🙂

    Huruvida ”Hunger Games”-böckerna (ej läst, bara sätt filmerna) ska kallas fantasy är jag osäker på. Det är ju teknologi bakom, som även om vi inte vet hur den fungerar finns där och används. Det jag har verkligen svårt med i just den värld som beskrivs i dessa böcker är att de innehåller fantastiska futuristiska teknologier men att det samtidigt inte ges någon vettig förklaring på varför stora flertalet av befolkningen tvingas leva i misär.

    Jag tror både genrer, Sci-Fi och fantasy samt olika grader av blandning mellan dem, är rätt bra på att säga något om vad det är att vara människa – oavsett om det är genom det urgamla äventyrsformat (Star Wars 4-6 är en klassisk ”Hero’s Journey”) eller om det är modernistiska dystopier.

    Vänliga hälsningar,
    Lars

  2. När jag skriver gillar jag fantastik-begreppet, det känns lite friare (man kan liksom inte göra fel 🙂 ) men när jag läser vill jag gärna veta vilken typ det är.

Kommentera

