Uncategorized

Fantasy superhjältar

Jag fortsatte mitt funderande över skillnaden mellan fantasy och sci-fi vid frukostbordet tillsammans med min man. Vi trillade i framtid/dåtid. Fantasy är enligt honom dåtid och sci-fi framtid. Fast hungerspelen är fantasy, för det är för otroligt för att vara sant. Dåligt argument enligt mig och hänvisar till Arthur c Clarke. Sci-fi magi är alltid knuten till teknologi. Jag fick tre kommentarer på mitt senaste inlägg och två nämnde just honom. Det köper jag.
Sen funderade vi vidare på batman och Iron Man. De båda är ju klockrena sci-fi karaktärer. Deras krafter kommer från teknologi. Skurkarna däremot verkar besitta magiska krafter?
Varken han och jag var inte nöjd över begreppet fantastik. Han hävdade till och med att de var lur och hittipå.

Jag har hunnit med att läsa oxå. Mitt i allt pratande.

image

Jag har kommit lite längre och jo det verkar som den blir bättre eftersom. Det är bra att de inte lägger alla korten på bordet med en gång. En del uttryck är nya för mig men jag förstår dem utifrån kontexten. Famna till exempel. Jag tror det betyder nyttja magi…
När jag läste korpserien av Maggie Stiefvater kollade jag recensioner samtidigt och en av sakerna de tog upp var att allt inte vart förklarat. Fast det är väl en del av tjusningen? Jag gillade de två böckerna jag läst i dem serien. Kanske inte det bästa jag läst men okej.
Nu ska jag läsa lite till.

Just det
GLAD PÅSK

Kommentera

