boktips

Odinsbarn

Tänk dig att du saknar något alla andra har?
En sann fantasyberättelse. Magi, släktfejder, kärlek och en värld att försvara.
Jag gillar boken och vill gärna läsa de andra delarna i serien Korpringarna.

Det finns paralleller till andra böcker. Att huvudpersonens kärlek kan döda återfinns både i Beautiful creatures  och i Kretsen. Jag blir fundersam på om kyskhet är något bra och varför det bara är flickornas kyssar som dödar? Prinsens kyss väcker däremot Törnrosa till liv. Och klassiska sagor räknas definitivt in i kategorin fantasy… Märkligt. I Odinsbarn är den kvinnliga huvudpersonen stark och gör sina egna val. Det tycker jag är uppfriskande och då stör det mig inte lika mycket det där med kyskheten.
Det finns fler likheter med Kretsen, har ni läst båda böckerna vet ni.
En råd som styr och olika världar finns oxå i Stad av skugga om än berättelsen är förlagd i nutid.

Odinsbarn utspelar sig i ett rike som liknar ett forntida Norge. Vad jag förstått ska den vara inspirerad av fornnordiska sagor och myter. Vi följer berättelsen genom tre ögon. Varav ett par är Hirka. Tre berättare gör historien nytta. Det ger mig som läsare en bättre förståelse för skeenden. Boken är en ungdomsbok, lättläst och en inte allt för invecklad. Bra läsningen en lat påskhelg.

One thought on “Odinsbarn

Kommentera

