Blogg52

Får jag låna en bok?

Jag lånar aldrig ut böcker. ALDRIG Varför? Du som gillar att dela med dig och gärna vill sprida hur viktigt det är att läsa. Berättelser mår bra av att pratas om, en historia växer i mötet med sina läsare och en läsupplevelse blir större genom samtal.

Så varför delar du inte med dig Pernilla? Vad hände med Sharing is caring?

Jag lånar helst inte böcker privat heller.

Så…

Jag ger bort böcker. Lånar du en bok av mig kan du se den som din. Jag är inte sentimental med mina böcker. Läst är läst och jag läser sällan om böcker. Det beror nog på att min mamma tyckte att köpa böcker var onödigt och ett slöseri med pengar efter som jag läste två tre per helg. Vilket lätt kan bli ganska dyrt. När jag var liten fanns det inte mycket pocketböcker heller… Så jag var stamgäst på bibblo och så har det fortsatt.

Men nu har jag lånat böcker från en kollega på jobbet och som jag skrev förra veckan är jag väldigt försiktig med dem.

Hur ser du på att låna eller låna ut böcker?

8 thoughts on “Får jag låna en bok?

  1. Lånar hemskt gärna böcker av andra. Lånar inte ut så många själv. Har hänt att jag lånat ut böcker jag själv lånat …
    Att jag inte lånar ut så ofta längre beror på att jag gett bort de flesta till en dagverksamhet för missbrukare och hemlösa.
    Hoppas nån läser, tänker jag.

      1. Slänga går inte! Det är som med julstjärnorna efter jul. För att bli av med dem har det hänt att jag råkat ställa ut dem på trappan i minusgrader … sen kan jag slänga dem!
        Tack för rebloggandet förresten! ☺

  2. Jag lånar aldrig ut böcker, jag ger bort dem. Vet jag ingen som vill ha den, så brukar jag placera ut den på någon strategiskt ställe med ett litet meddelande i till nästa läsare/ägare. Det känns roligt och gör mig glad! De få böcker som påverkar mig så starkt att jag vill läsa dem igen, behåller jag, väl skyddade. My precious.

    1. Sån är jag med. Det finns några av den sorten. Liftarens guide till galaxen har jag tom köpt ett nytt ex av efter ha läst sönder det första

  3. Ha Pernilla, vi är på samma våglängd här! Det tog mig lång tid och mycket hjärtesorg före jag kom fram till detta insyn, men nu mera – som jag skrev At the Quill för ett par veckor sen [Bibliophile] – ny lånar jag inte ut mina böcker utom ge bort dem.

  4. Jag säger som de flesta ovan, jag lånar inte ut böckerna, jag ger bort dem. Mitt hus svämmar över av böcker och kan jag skänka glädje till någon annan genom en bok, då gör jag gärna det.
    Kram Kim 😀

Kommentera

