boktips

Bokslut – nytt försök

Jag läste tillslut ut sagan om klanen Otori. Jag älskade författarens färgsprakande beskrivningar och hur handlingen flöt fram i de båda första delarna i serien. Det var böcker som inte gick att lägga ifrån sig. Takeo och Kaedes kärlek var likt Romeo och Julias kärlek både förbjuden och bultande. Det var krig och släkten. Tyvärr tappar berättelsen fart och författarens språk känns inte lika nytt och fräscht. Det går bara beskriva hösttegn på så många olika sätt. Utan att säga allt för mycket blev slutet lite väl hastigt, kanske till och med lite hafsigt?

http://www.adlibris.com/se/bok/under-lysande-mane-9789170012334

När jag läste den här boken och samtidigt läste jag long war blev jag lite trött på naturskildringar och en mängd olika namn (som dessutom inte var ”vanliga”) och fick tips om att läsa max potta. Det var nog mest ett skämt och inget jag egentligen tog på allvar.

Boken jag fick som sommarpresent från jobbet däremot uppfyllde alla krav galant. Egenmäktigt förfarande passar som hand i handske. Två personer, inga beskrivningar om hur miljön ser ut. Inga krig. Det handlar om Elsa och Hugo. Författaren har precis som förgående berättare grottat ner sig i att detaljerat beskriva saker dock. Elsas känslor. När jag läser blir jag illa berörd. Jag har haft turen att aldrig spela det spelet Elsa spelar. Eller så har jag aldrig haft vett nog att hålla på. Älskar han mig? Betydde det ögonkastet att han vill ha mig? Jösses. Nå boken var bra och snyggt skriven väl värd allt snack om den.
Gillar ni känslor och kärleksspel rekommenderar jag den varmt.

Något mer jag ska avsluta? Nä det är de två böcker jag läst sen sist.

Kommentera

