Blogg52

HJÄLP! Bok om en inuitpojke och hans slädhund

HJÄLP!

Kära vänner och bekanta.

En bok, en berättelse en saga, en gåva från min farbror på min åttisch dag.Boken med stort B. En av de allra första böckerna jag läste helt själv. Den handlar om en pojke vars föräldrar och äldre släktingar skrattar åt honom. Han är inte stor nog för att ha en egen släde, han har fått en hund. Men en dag rymmer han. Ut över isen, med  hunden och släden. Det blir ett spännande äventyr. Jag har tyvärr inte kvar boken, trots att den var en av min barndomsfavoriter. Mina föräldrar skiljde sig och det finns inte mycket kvar.

Jag har slängt ut frågan på twitter och fått många bra tips av @bibblansvarar om bla. The boy and his sled dog av Rudyard Kipling. Den passar väldigt bra in på beskrivningen och kanske är det den? Jag skulle gärna vilja vet om boken finns översatt till svenska och vad den i så fall heter. I det här fallet är tyvärr inte google min vän.

Så jag vore er innerligt tacksam för alla tips

er tillgivne

SvXrt

7 thoughts on “HJÄLP! Bok om en inuitpojke och hans slädhund

  1. Har ingen aning och lyckades inte heller med google men jag slänger ut frågan på min FB sida och ser om någon där vet. Håller verkligen tummarna!

  2. Jag mistänker historien du skriver om är ”Quiquern” som Kipling skrev och publicerade i *The Second Junglebook* i 1895. Du hittar en sammanfattning på engelska här:
    http://www.kiplingsociety.co.uk/rg_quiquern1.htm

    Hela boken (som är en samling av dikter och noveller, det flest om Mowgli) hittar du på engelska here:
    https://www.gutenberg.org/ebooks/37364
    ”Quiquern” börjar på sidan 193.

    Det ser ut som om *The Second Junglebook* har varit publicerad i en svensk översättning – kanske flera gånger. Men om de alla inkluderar just denna historia kan jag inte upptäcker. Försöker göra en sökning på:
    http://www.antikvariat.net/
    Och sen kanske ringer runt till bokhandel och frågar.

    Lycka till!

Kommentera

