boktips

Par i böcker

Partials – YA boken som jämfördes med battlestar galactica.

Maddaddam – den avslutande delen i onyx och crake trilogin.

Den första av de två lyssnade jag på originalspråk. Amerikansk engelska. Lätt lyssnad och enkel. Världen har gått under i ett krig mot människorobotar. Ett virus släpps ut och ja hur ska mänskligheten överleva?

Den andra är också en dystopi. Jag läste den på svenska. Världens undergång är här, ett virus utrotar så gott som alla. Utom de genetiskt manipulerade crakienerna och en spillra människor.

Två böcker med samma tema. Två helt skilda berättelser. Om jag gillar någon bättre? Valet är lätt, maddaddam vinner. Språket är lätt och humorn är där under allvaret. Det enda som är synd är att det var den avslutande delen och nu kommer inget mer. Partials däremot är del ett i en trilogi. Jag har precis laddat hem andra delen…

Sen utöver dessa två lyckades jag okynnes läsa en bok i bilen på väg till Kalix. Rikitikita. Om Rikard Wolff. En äkta bladvändare. Läs den!

Kommentera

