Uncategorized

Välja böcker? Ett nytt sätt

Jag har varit med i en bokcirkel här på byns bibliotek. Det var jag och ett gäng tanter. Ni som läst min blogg vet att jag just nu är rätt insnöad på Sci-fi och fantasy. Jag läser gärna annat också men då behöver det vara en riktig blandvändare och de böckerna är inte så lätt hittade tyvärr. Ovan på det kanske jag är lite kräsen och svår på att ta emot tips. Det är något som har hängt med mig sen jag var liten. Kan själv är min melodi på gott och ont. Nå, för att komma till saken. Jag hade väl tjatat om tips ett oräkneligt antal gånger och aldrig riktigt blivit nöjd. Tipset som till slut fick mig att tystna var:

Pernilla eftersom vi är på ett bibliotek och böckerna här är gratis så föreslår jag att du börjar med att låna alla böcker vars författare börjar på och sen är det bara beta av hela alfabetet.

Nu måndags när båda mina böcker tog slut gick jag min vana troget till bibblo. Bläddrade i alla böcker och strosade runt. Dottern blev klar långt före mig och började bli smått otålig. Till slut gav jag upp och drog med fingret över bokryggarna i deckarhyllan och tog första bästa bok. En dans på rosor var den titeln fingret fastnade på. Inget dåligt val, jag har läst en del av hans böcker förut och de är bra. Efter att ha läst halva är jag rätt nöjd med mitt val.

Jag gick vidare till den skönlitterära hyllan och gjorde om proceduren. Agaat  som fingret fastnade på den här gången har jag tittat på flera gånger men aldrig lånat. Hoppas den är bra.

2 thoughts on “Välja böcker? Ett nytt sätt

  1. Tur att det finns bibliotek! Så praktiskt att man kan låna vad man vill och om man inte gillar boken behöver man inte läsa klart. Ingen kommer att kolla. Kul idé att ta sig igenom alfabetet!

Kommentera

