Blogg52 · boktips

Hästar, rätt ömtåliga djur

Hästar dricker mycket vatten. De behöver dricka ordentligt minst varannan dag och med ordentligt menar jag 30-40 liter. Hästar äter en jävla massa också. De behöver beta varje dag. Kort sagt de är inte så lättsamma djur att ha med sig på en långritt ut i en förstörd ödemark. En ödemark som är återstoden av alla amerikanska kemifabriker. Där det regnar ren syra från himlen. Jag vet inte, men när huvudpersonerna i boken är helt darrig och svag av uttorkning och näringsbrist undrar jag inte författaren gjort en miss när hen valt hästar som transportmedel?

Fragments är uppföljaren till Partials och tyvärr håller den inte samma standard. Det här med hästarna stör mig alldeles för mycket för är göra läsupplevelsen god. Jag kommer lyssna färdigt trots det kommer jag nog ta mig genom den och säkert lyssna på sista delen med.

Vad jag förstått gör författare ganska god research innan de skriver böcker så jag hoppas sista delen inte har lika många saker som stör mig.

Och för den delen jag kanske har mistat något hästar kanske är tåligare än jag tror? Vilket djur skulle du valt för en flera veckors vandring in i mayhem? Jag hade valt en dromedar, de klarar sig flera veckor utan vatten och verkar inte så kräsna när det gäller valet av föda. Det enda som inte passar in i just den här berättelsen är att det inte finns så vådligt mycket av vare sig dromedarer eller kameler i Nordamerika.
Nåväl.

4 thoughts on “Hästar, rätt ömtåliga djur

  1. Researchen är, tycker jag, en rolig del av skrivandet. Men risken är att man missar självklara saker och kollar upp det udda och ovanliga och visst är det störigt när man stöter på sånt som läsare! Eller tittare, jag stör mig nog oftast på det i filmer och TV-serier.

    1. Det har du nog rätt i. Jag hörde nån som sa att var en berättare nog i början så godtog läsaren världen enklare även saker som är orimliga. T ex att rymdskepp kan flyga och tidsresor funkar om det är inbyggt i den världen. Det är när det blandas friskt som det kan bli krångligt

  2. Det där om hur länge en häst orka med utan att dricker är ett bra tips Pernilla!

    Just nu håller jag på att får min karaktärer över norra tyskland och nederländerna – med häst men också med vagnar. Jag uptäcker att jag behöver lärar mig mer om vilken vagnar det fanns tillgängliga och hur bra vägarna var. Det ser ut som om de reser 40+ engelska miles om dagen, men jag vet inte hur sannolikt det kan vara.

    Det är tråkig när författare inte göra sin research ordentlig. Jag mistänker att Dan Wells är ingen häst människa. Fram till kanske första hälften av 1900 talet hade de flesta mäniskor i västvärlden daglig kontakt med hästar på något sätt, men nu är det bilar som gäller som transport medel och jag tror vi har tappat bort en förståelse och kanske inte ens vet det.

Kommentera

