Blogg52 · boktips

Kvinnliga huvudpersoner

Märkt är en annorlunda bok. Varför? För att det är en actionspäckad bok. Nä, det finns fler böcker som är fulla av våld sex och mystiska vetenskapsmän. Det som skiljer den hög boken från mängden är inte heller att huvudpersonen är varulv. Det som gör en rolig att är att huvudpersonen är en driven kvinna som inte ber om ursäkt för sig. Självständig och stark. Författaren här gjort henne helt trovärdig och berättelsen flyter på och det övernaturliga görs naturligt. Jag började med att läsa Biten som är den första i serien. Den är också bra med Märkt är strået vassare. Tyvärr verkar författarens andra verk inte översatta till svenska. Det blir till att läsa på engelska helt enkelt. Min andra bokserie som är inne på sista delen heter ruins. Förra veckan skrev jag om den föregångaren Fragments och att jag var grymt irriterad över faktafel. Jag sansade mig och hörde klart och blev inte besviken. Sen diskuterade jag fakta och vad som gör att en läsare accepterar en del saker och blir helt skogstokig över andra. Jag tror orsaken stavas förförståelse. Min man kan en massa om datorer och stör sig på felanvändna datatermer. När vi lyssnade på Stjärnklart kunde han inte koncentrera sig för att författaren skrev chipsen stup i kvarten. (eller vad det nu var). Jag har liten kunskap om datorer och störs därför inte av det. Hästar däremot är något jag alltid varit intresserad av, syran har tre egna och mamma rider också. Därför vet jag att hästar behöver mat och mängder med vatten. Nu lyckades jag traggla mig förbi dem biten i boken och blev belönad med en bra upplösning.

Ruins fortsätter där förra boken slutade, eller just innan. Kira efterlystes och Partialsen håller Manhattan i ett skruvstäd. Varje dag de inte får henne avrättas en människa. Över radion går en slinga runt runt där de kräves att hon överlämnas. Plötsligt tystnar radioapparaterna. Kira överlämnar sig nämligen i slutet av Fragments. Vi har tidigare fått veta att Partials och människor är sammanlänkande för evigt. Trots den här vetskapen försöker båda sidor utplåna den andra. Boken är hittills fylld av moraliska dilemman. Jag har hör nån timme och gillar det jag hör. Får se hur det går med ljudböckerna nu när jag slipper pendla…

2 thoughts on “Kvinnliga huvudpersoner

Kommentera

