Blogg52 · boktips

Stjärnklart – manlig bok??

Finns det vissa böcker som män hellre läser och vissa som kvinnor gillar mer? Vad är det som avgör? Jag är helt på det klara att film och teveserier har olika målgrupper. Det verkar när jag sitter och slötittar med min man att hela tevekanaler är riktade. Kollar vi på History Channel är det mellan programmen mest reklam för rakhyvlar och tandkräm för män. Huvudpersonerna i serierna (dokusåpor?) är riktigt manliga män, de jagar, spottar snus, lever i skogen och kokar sitt kaffe. Jag blir bara trött och matt av att se eländet. Nå, jag har i min enfald trott att böcker inte är riktade på samma sätt. En bok är till för att läsas PUNKT. Den som gillar den gillar den och inget mer med det. Kanske är det för att jag hade fri tillgång till böcker som liten, vare sig mamma eller pappa la sig i vad jag läste. Ett eget bibblokort är en lyx som gjort mig lyckligt ovetande om vad jag som tjej ska gilla att läsa.

Det som är upprinnelsen till hela den här funderingen är att jag igår var på akademibokhandeln och köpte Lars Wilderängs bok Stjärnklart och kvinnan bakom disken frågade om hon skulle slå in den. Vilket i sig är märkligt då det bara var en vanlig pocketutgåva av boken. Ingen dyr och fin hårdpärmsbok. Jag såg fram emot lite avkopplande läsning som inte krävde allt för mycket av mig. Jag svarade kvinnan att nej den är till mig själv.  Hon sa att du är den första kvinnan som köper nån av  hans böcker. Jo, tyckte jag han har ju lite unken kvinnosyn men skriver bra. Sen blev det inget mer små pratade jag tog boken och vi gick vidare. Sen slog det mig att det kanske inte var det hon syftade på? Det kanske bara är jag som tycker han är lite smått konservativ när det gäller kvinnofrågor, kanske är det bara så att kvinnor gillar … ja vad då?? Inte en hel drös med militärtermer och korta kommandorop typ ALFA BRAVO KOM som hans tidigare böcker är kryddade med. Jag var i ärlighetens namn lite orolig för det men Stjärnklart har hållt sig på rätt sida om nördspråket.

Fast jag inser nu att jag varit naiv. Givetvis finns det typiskt manligt och kvinnligt även inom litteraturen. Det finns ju en hel kategoriböcker som heter Chick-Lit till och med.

Fast jag kommer fortsätta läsa sånt jag tycker är bra oavsett om det anses manligt eller kvinnligt och hoppas att min dotter också läser allt hon kommer över utan att begränsa sig.

Vad har jag då läst sen förra veckan? Jag var en sväng på bibblo i onsdags och lånade med mig tre böcker. Ingen av dem var nån direkt fullträff men jag läste ut Flykten över järnridån den var helt okej.

Nu ska jag fixa middag vi hörs

7 thoughts on “Stjärnklart – manlig bok??

  1. Det gäller nog även litteratur. Men när jag hör titeln på boken du läst tänker jag att den hade nog min man gillat.

Kommentera

