Blogg52

Författaren och författarens verk

Hur gör man när en författare skriver riktigt bra böcker. Yvigt och fint språk och gripande handling. Ni vet en sån där bok som knappt går att lägga i från sig. Det är väl inte så märkligt tänker ni, det är en riktigt jackpot. Läs och njut, det är inte ofta en sån bok kommer i ens väg.

Frågan är väl inte vad jag ska göra med boken. Frågan är väl vad jag ska göra med mig själv? En del författare har en syn på världen som inte alls passar in med min egen. Marcus Birros böcker är bra och jag har läst flera av dem, men nu på senare år har han gått ut starkt med att han är abortmotståndare och nä. Jag kan inte med den godaste vilja påstå att jag delar hans åsikter. Jan Guillou är också en sån författare som har en del höjdpunkter i sitt skrivande men återigen. Nej jag fixar inte karln. Jag har väl egentligen inget jag kan ta på men när jag läser hans krönikor på Aftonbladet vill jag bara slå han. Nu senast läste jag ut Stjärnklart av Lars Wilderäng och lyckades klicka mig in på hans blogg och blev rent mörkrädd när jag såg en del rubriker. Vi är väl alla bekanta med Skotten i Ådalen? Vänstervriden som jag är har jag min egen åsikt klar. Då ser jag en rubrik som antyder att militären räddade demonstranter undan något som kunde blivit ännu värre. Det här är tvärt om vad jag själv anser.

Jag tror att det är bra att möta människor som inte har samma åsikter som mig. Det borde appliceras på böcker också. Det är väl en del av anledningarna till att jag läser att få känna hur det känns och uppleva saker som jag aldrig skulle fått chansen att se annars. Jag borde bara låta en bra bok vara en bra bok oavsett författare? Ingen av ovannämnda författare har åsikter som är olagliga eller hetsar mot andra folkgrupper. De är bara andra än mina. Det är trots allt skillnad på person och handling. Om min dotter hittar en bok av till exempel Marcus Birro i min bokhylla är det inget att skämmas för. Fast jag tror skäms lite, jag märkte att när jag köpte Wilderängs bok skämdes jag lite för att jag köpte den. Jag skämdes för att han har andra åsikter än mina, det kändes som jag delade hans åsikter. Det kändes som om jag i och med inköpet och läsandet av hans böcker gjorde hans syn på världen till min. Jag antar att ingen utomstående ens reflekterar över mitt val av böcker. Fast, när jag är och hälsar på brukar jag titta först om den jag besöker ens har någon bokhylla och sen vad som står i den. Jag gör en snabb bedömning av personen i fråga utifrån vad hen läser. Det sker automatiskt och oreflekterat så nog blir jag med dömd utifrån vad jag läser. Frågan är då, borde jag bry mig?

NEJ böcker är till för att läsas och i synnerhet bra böcker!

Kommentera

