Blogg52

Två goda ting.

Okej. Vi tar det från början. För nån vecka sen fyllde jag år. Jag och minns syskon brukar inte fira varandra mer än att vi skickar iväg ett SMS. Det vill säga om vi inte glömmer, då blir det presenter. I år glömde min syster. Resultatet blev att jag fick tre tjocka fina böcker. De tre första delarna i sagan om Den femte konfluxen. Jag har börjat med den första boken Svavelvinter. Den är bra och en äkta fantasty. Perfekt redskap att koppla bort verkligheten.
Den här presenten innebar är jag måste fixa en present till min syrra jag med. Hon fyller i början av november. Hon önskade sig

en bok som är läskig som fan

och jag som inte alls läser skräck blev som ni kanske anar lite skärrad. Jag frågade på Twitter och fick några bra tips. Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide. På baksidetexten verkar den ganska lik en annan bok jag läst om en man som rakar av sig sin mustasch. Det andra tipset var en bok om yngsjömorden. Inget av de tips jag fick fanns på min lokala bokhandel. Jag bifogar tipslistorna så får ni själva botanisera och se om ni har bättre tur. (det är ju halloween i dagarna så internet svämmar över av såna här listor men låt gå)
Skräcktips 1
Skräcktips 2
Jag hade själv lyssnat på Call of Cthuluhu nån dag innan men den trodde hon inte skulle passa.
De här svaren fick jag på facebook och nä jag hittade ingen av de böckerna heller. Lite lätt stressad stod jag så där på bokaffärn och glodde på ungdomsböckerna. Jaha tänkte jag vad ska jag nu hitta på. Då stod den där. Barnhem för besynnerliga barn. En bok som jag själv varit nyfiken på. Den bygger på märkliga fotografier författaren hittat och verkar lite lagom spännande. Jag får hoppas den faller henne i smaken. OCH! De hade 20% rabatt på barn och ungdomsböcker och ovanpå det köp fyra pocket betala för tre. Jag lyckades få båda rabatterna. Kassörskan slog in köpet två gånger bara för att det brukar inte vara så att man får tillgång till två olika kampanjer samtidigt men jo jo det fick jag. Så det bokköpet blev betydligt billigare än jag trott.
Min boktur håller i sig som jag skrev tidigare i veckan vann jag en utlottning av en bok. Den kom i brevlådan i måndags. Jag har inte hunnit börja läsa än. Bara fluktat lite, den verkar bra. I måndags var jag på kunskapsfestivalen med jobbet. Snofsigt namn för en serie föreläsningar för oss som jobbar inom skolan. Den sista föreläsningen hette En bok i världsklass och handlade om barnböcker från länder med annat språk och kultur än den vi är van vid. I Stockholm har de varje år en tävling där klassen får en bok och sen ska de sammanfatta bokens andemeningen genom en illustration i A3 format. Sen är det prisutdelning på Skansen under pompa och ståt. Vi som lyssnade fick prova på. Det utlovades pris och mitt lag vann. En bok så klart.
Så tiden sen mitt förra inlägg har varit proppad med fler böcker än vanligt.

7 thoughts on “Två goda ting.

  1. Åh vad härligt mad alla böcker Pernilla! Hoppas turen håller i sig och spiller över på andra områden. Den skräck jag uteslutande läst är av King. Den som toppar all time high är Jurtjyrkogården. Men jag var säkert perfekt i ålder när jag läste den. Skakig tonåring, du vet. Undrar hur jag skulle uppfatta den som vuxen. Jag vill inte läsa om den. Av många orsaker.
    Hoppas din syster blir nöjd. Jag har läst om uppkomsten av boken men inte själva handlingen.

  2. Underbart med alla böcker. Älskar att läsa. Fick du inget tips om Färjan av Mats Strandberg? Den är läskigt värre.
    Kram Kim 😀

Kommentera

