julkalender

Lucka fyra – gulag

image

Jag växte upp under åttiotalet och kalla kriget var fortfarande kallt. I skolan fick vi lära oss om nazismen och dess koncentrationsläger. Förfärligt och gastkramande. Vi såg filmer och pratade. Vi fick lära oss att ryssen var först till Berlin och allt det där. Visst förstod jag att östeuroper inte hade det så lätt. Vi hade en granne som kom från Estland och en vänskola i Lettland. Men Hitler och nazismen var i mina ögon hundra gånger värre än kommunismen.
Vilka brott mot mänskligheten som begicks där i öst pratades det inte lika mycket om.
Jag har alltid gillat historia och stora slag och jag läst och sett många dokumentärer om andra världskriget. Därför köpte jag Gulag med en gång när jag såg den på bokrean. Ett bra köp, den gjorde de obegripliga begripligt och min förståelse för kommunismens fasor större. Jag är inte fullt lika blåögd nu.
Vill ni läsa den själva kolla här

Kommentera

