Blogg52

Ett brev

image

I förra veckans blogg52 inlägg skrev Kim det här inlägget om hur glada författare blir av respons på sin text. Då kom jag på att dottern pratat ganska länge om att hon vill skriva ett brev till sin favoritförfattare Anette Skåhlberg. Ikväll fick jag svar på mailet jag skickade, i mailet var hennes adress. (Lite funderade jag på hur folk gjorde för i tiden när internet inte fanns. Hur hittade man adresser och hur orkade man vänta på svar så länge. Nå det var ett sidospår.)
Dottern plitade ner ett ganska långt brev med frågor och funderingar. Sen började hon fundera på hur långtid det tar innan hon får svar. Vi skickade med ett frankerat kuvert med hennes adress på så att Anette lätt kan svara.
Det ska bli spännande att se om vi får svar. 
Annars har jag snöat in på YA fantasy igen. Läste ut Änglafall i helgen (som jag skrivit om tidigare) och Enklav nu i tisdags. De är lika men oxå olika. Likheten består i att världen gått under och att det är en kille och en tjej mot världen. De är på väg någonstans. Det möter hinder. De klarar sig oftast. Enklav har beskrivit som en ny Hungerspelen vet ej på vilket sätt de två böckerna är lika? Utom på de sättet de flesta såna här berättelser är lika. Flicka pojke mot bakgrund av en trasig värld. Jag tycker enklav har en liknande uppbyggnad som Metro2033. Mörk och under jorden. Enklav är väl värd att läsas och den är snabb och rapp i berättandet. Du kommer sitta som klistrad från första meningen. Nu sova lite.

5 thoughts on “Ett brev

  1. Jag skrev aldrig fanbrev när jag var ung. Kanske var jag för blyg, eller kanske tyckte jag att jag vill inte störa. Jag skulle har varit glad med ett svar, men ledsen om jag hade hindrat en favorit författare att skriva mera av hennes böcker som jag tyckte så mycket om. Nu tycker jag att det var synd jag aldrig skrev – till Tove Jansson eller Andre Norton. Det var nog bra att jag inte provat CS Lewis eller Arthur Ransom som var båda död när jag läst dem!

Kommentera

