Blogg52

Att starta en vana

Jag har alltid gått ut hårt med att jag inte tränar. Det är onödigt eftersom jag rör mig tillräckligt på jobbet. Tyckte jag. Tills jag gick på stan med min dotter och klämde på rea kläderna. Mamma det är ingen idé att du köper nya kläder för din rumpa bara växer och växer. Ur barnamun hörs sanningen.
Jaha, hur i hela friden ska jag komma mig för att börja motionera? Det är dötrist och framför allt ansträngande. Nu gäller det att tänka ut något lurigt. Belöning är något som alltid fungerar för mig och någon slags positiv betigning. Skapa en positiv atmosfär helt enkelt. En kollega fick med mig på zumba. Musik är något som förutom böcker ligger mig varmt om hjärtat så varför inte. Men nix pix, det kändes hurtigt och lite hjärndött. När det blir så där blir jag bara tvärsöver.
Lösningen blev både enkel och passande för mig. Jag har lyckats kombinera motion med böcker!

image

Ljudböcker och ett par hörlurar som jag stoppar in i örat. Sen har jag bestämt att jag bara får lyssna på den här boken när jag är ute och går. För att skapa ett sug liksom.
Nu vet jag inte riktigt om boken lever upp till mina förväntningar men vi får väl se. Så långt jag läst har månen just exploderat och de vet att de har två år på sig innan ett regn av meteoriter faller ner och ödelägger jorden.
Vill ni läsa själva kolla in bibblo eller här

9 thoughts on “Att starta en vana

  1. Ljudböcker är en bra morot! När jag precis flyttat hemifrån och tyckte det var dötråkigt att städa/tvätta/diska/laga mat, så gjorde jag samma deal med mig själv – jag fick bara lyssna på ljudboken när jag gjorde något av det tidigare nämnda. Jag hittade ett par riktigt spännande böcker och det har och kommer aldrig vara så rent hemma hos mig igen =)

  2. Det låter som en jättebra idé. Har själv samma problem då jag vet att jag någon dag under min period av förändrade vanor möjligtvis kommer tappa lusten att promenera. 🙂

Kommentera

