Blogg52

Omläsning

image

Jag läser om en bok. En av mina absoluta favoriter, alla kategorier. Det är så länge sen jag läste den att jag inte minns mer än att den var bra. Lite samma känsla som när man tänker på nybakta bullar och mjölk. Eller nytvättade lakan. En behaglig känsla helt enkelt. Ibland blir man besviken över hur saker är i verkligheten jämfört med tanken på saken. Fast nybakta bullar är alltid nybakta bullar. Och Maria Gripe är alltid Maria Gripe. Jag inser var jag fått min vurm för krukväxter, det kommer inte tydligen inte bara från min mamma. Även om hon har hela huset fullt. Nej, nu vill jag bara höra mer av denna ljuva bok. Vill ni mest läsa/lyssna? Kolla här

9 thoughts on “Omläsning

  1. Jag vågar inte läsa om böcker jag har läst och tyckt om. Tänk om jag förstör min läsupplevelse? Tänk om jag måste omvärdera något? Hemska tanke …
    Agnes Cecilia och Skuggan över stenbänken var två av mina favoriter.

  2. Minns när jag läste om Astrid Lindgrens böcker när min son var liten. Det var en mycket angenäm andra bekantskap och jag insåg hur fantastik Astrid var som författare och hur hon utan att göra sig till skrev för barn med ett rikt och varierat språk. Vad gäller omläsning av andra böcker är även jag lite kluven, så tråkigt om det nybakta är nopprigt.
    Har inte läst Tordyveln flyger i skymningen och kollade just upp om den fanns på Storytel. Det gjorde den så nu blir det lyssning. En bra bok inläst av Tomas Bolme kan inte bli annat än synnerligen väl spenderad tid.

  3. Jag minns Tordyveln som flyger i skymningen som min första biblioteksbok som inte var från barnavdelningen. Det var många år efter det som jag alltid angav den som favorit, men jag minns inte vad den handlade om. Kanske dags att läsa om.

  4. Att läsa om en bok man har älskat – det är härligt. Förut, när jag had vana att läsa mycket, läste jag årligen om et par böcker av LeGuin (första Earthsea boken och The Left Hand of Darkness) och då och då CS Lewis Narnia böcker (särskilt Dawntreader), och brukade dippa in i Milnes Pooh böcker.

Kommentera

