Uncategorized

Iskyla

Det hela började med att jag såg snowpriercer på SVT play. En sån där efter katastrofen film som jag gillar. Scenen är satt på ett tåg som rusar runt en nedfrusen jord. Världen försökte tillsammans stoppa den globala uppvärmningen. Givetvis var det något som gick fel. Fruktansvärt fel. Filmen var väl ingen höjdare, jag fick ingen känsla alls för huvudpersonen. Nåväl. Det verkar som att berättelser dras till varandra. När jag börjat på en typ dyker de upp fler liknande. Vi var till bibblo i Råneå jag och dottern. Hon fick med sig ett fång manga böcker och jag tre delar i en SF-serie. Jag har kommit halvvägs genom första delen. Den utspelar sig på en nedfrusen jord? Det finns de som lever i konstgjorda bubblor (sfärer) och så finns de, de inte fullt lika lyckliga primsen,  som lever utanför i kylan. Hur ska man behandla de som inget har och därför i desperation angriper och förstör sfärerna? Sfärerna vill väl och i framtiden vill de låta alla bo inne. Men det finns inte utrymme och resurser just nu. Mycket intressant, jag tror dock att den här berättelsen kommer ta en annan väg och handla mer om de tonåringar som bor där. Det är ju trots allt en ya bok. Jag rekommenderar Sveket och gillar den hittills. Den är dessutom skriven av en Polska.

Jag har givetvis en ljudbok igång också. En klassisk deckare. Historien är bra men jag stör mig på att den kvinnliga huvudpersonen bara omges av karlar. Hon är singel och tycker sig själv vara ful och fet. Jag vet inte riktigt varför jag behöver veta det? Är de något som bygger hennes karaktär? När jag kommit över de här två irritationsmomenten går de bra att lyssna vidare. Jag börjar närma mig upplösningen an gåtan och är kanske lite överraskad. Det är en trevlig sommardeckare som jag tipsar till er som gillar deckare utan allt för mycket våld. Boken heter flickan under jorden

 

Kommentera

