Uncategorized

Återbruk 

Jag kommer att sy mig en hängselkjol av mina gamla jeans. 70-talet blir mitt år tionde.

jeanskjol

Jahapp. Nu har det börjat. Klippte och leker att alla jeans tillsammans är ett stycke tyg 

Nej. Det blir nog bara en kjol. Med virkade applikationer.

Syr fast kantband över de grövre sömmarna. Allt för ett lika prydligt inre som yttre. 

Okej. Jag började med att efterlysa jeans och fick tag i många. Jag klippte upp benen och sydde ihop dem till ett tygstycke. Ur tygstycket klippte jag mönsterdelar till en klockad kjol med fyra våder. Jag återanvände linningen och blixtlåset. I någon av böckerna jag läste stod det att läsa att sjuttiotalet präglades av folklore och lappteknik. Så jag tycker jag prickat in en del av tidsandan. Jag har bett bibblo om hjälp så jag kan läsa in mig lite mer på det. Och sen ska jag läsa betygsmatrisen och se om jag behöver göra något mer avancerat

Nu har jag börjat med ett broderi till bakfickan 

syns det att det är sjuttiotalet kan tro 

Nästa gång kommer jag lägga en remsa av tunnare jeans nedanför linningen. Och sen sy fast kjoldelen i den och sen linningen ovan på. Nu blev det för tjockt för min maskin 

Och skjuss in i tvättmaskinen. Håll tummarna för att bägge kjolarna håller. 

Kommentera

